Pierwsza
część wykładu, który Daniel Mitsui, artysta grafik, wygłosił 14
września 2015 roku z okazji otwarcia wystawy swoich prac na
Franciszkańskim Uniwersytecie Steubenville.
_____
Odnalezienie Krzyża Świętego
(obraz Ulricha Maira)
Życzę wam
bardzo radosnego święta. To szczególny dzień poświęcony
Krzyżowi Świętemu – jeden z dwóch w katolickiej tradycji. Nazwy
tych świąt dały tytuł niniejszej wystawie: Odnalezienie i
Podwyższenie. Odnalezienie Krzyża Świętego, obchodzone 3
maja, upamiętnia wydarzenia, które miały miejsce w 326 roku.
Święta
Helena, matka cesarza Konstantyna, wybrała się w podróż do
Jerozolimy, aby odszukać Prawdziwy Krzyż. Jeden z żydowskich
badaczy miasta wiedział, gdzie on się znajduje – sekret ten
przekazywano sobie w jego rodzinie od czasu Męki Pańskiej. Wyjawił
Helenie tę tajemnicę po przesłuchaniu; we wskazanym przez niego
miejscu znaleziono trzy krzyże. Aby odróżnić krzyż Jezusa
Chrystusa od krzyży łotrów, każdy przyłożono do zwłok pewnego
człowieka. Zmarły wrócił do życia po dotknięciu go Prawdziwym
Krzyżem. Helena podzieliła go na trzy części. Jedną wysłała do
Rzymu, a jedną do Konstantynopola. Trzecia pozostała w Jerozolimie.
Człowiek, który wyjawił miejsce, wyznał wiarę; później został
biskupem i męczennikiem znanym jako św. Cyriak.
W katolickiej
tradycji relikwie Męki naszego Pana zajmują miejsce tuż obok
świętych obrazów. Zarówno jednym, jak i drugim cześć oddaje się
w podobny sposób, a ich historie ściśle się przeplatają.
Odnalezienie Krzyża Świętego rozpoczęło pierwszą wielką epokę
sztuki chrześcijańskiej, która wyszła z podziemi razem ze Świętym
Drzewem. Historyk sztuki Emile Mâle opisał ją następująco:
Odkrycie
Grobu Świętego i Prawdziwego Krzyża w roku 326 należy uznać za
jedno z wielkich wydarzeń w historii chrześcijaństwa; uważano je
za prawdziwy cud. Na terenie odkrytej Kalwarii Konstantyn natychmiast
wzniósł wspaniałe budowle. […] Dokładnie w miejscu, gdzie stał
Krzyż – świętym miejscu uznawanym za centrum świata –
wzniesiono wielki krucyfiks pokryty złotem i ozdobiony szlachetnymi
kamieniami. […] Niezliczeni pielgrzymi z najdalszych części
świata tłumnie przybywali do Jerozolimy. Nie wystarczało im
uczczenie Grobu Świętego, lecz odwiedzali wszystkie miejsca
uświęcone przez Ewangelię i wszędzie znajdowali wspaniałe
bazyliki. […] Wszystkie te budowle zdobiono mozaikami.
W tym
momencie sztuka sakralna zyskuje już pewność siebie; przedstawia
dogmaty z rozmachem i jest wielka. Rzeźby nie są już przebrane w
stroje rodem z klasycznego antyku, jak w sztuce katakumb.
Pielgrzymujący do Jerozolimy zbierali ze świątyń do małych
fiolek odlanych z metalu lub malowanego szkła święty olej i nosili
je zawieszone na szyjach. Fiolki ozdabiano tymi samymi scenami, które
przedstawiano na mozaikach. Popularne były również drewniane
stemple do odciskania wizerunków w cieście na eulogijny chleb.
Dzięki tym niewielkim przedmiotom tradycje artystyczne dotarły na
krańce cywilizacji.
Podwyższenie Krzyża Świętego
(obraz Martina Bernata)
Na początku
VII wieku armia perskiego króla Chosroesa zdobyła Jerozolimę i
wywiozła relikwie Prawdziwego Krzyża. Jak pisze w Złotej
legendzie Jakub de Voragine:
Chosroes
chciał być czczony jako bóg. Wybudował wysadzaną klejnotami
wieżę ze złota i srebra i umieścił w niej wizerunki słońca,
księżyca i gwiazd. Wodę, pompowaną ukrytymi kanałami na szczyt
wieży, spuszczał tak, jak Bóg spuszcza deszcz, a w podziemnej
jaskini miał konie ciągnące rydwany wokół wieży, aby wstrząsać
nią i wywoływać dźwięk podobny do grzmotu. […] Zasiadał na
tronie w świątyni jako Ojciec, mając po swojej prawej stronie
drzewo Krzyża w miejsce Syna, a po lewej koguta – w miejsce Ducha
Świętego.
Cesarz
Herakliusz poprowadził krucjatę, aby odzyskać relikwie Prawdziwego
Krzyża. Gdy odniósł zwycięstwo, osobiście zwrócił relikwie do
kościoła Grobu Świętego. Dzisiejsze święto Podniesienia Krzyża
Świętego upamiętnia te wydarzenia.
Mam wyjątkowe
nabożeństwo do obu tych świąt. Jak wspaniale, że Kościół
katolicki świętuje odnalezienie rzeczy zagubionych i odzyskanie
skradzionych. Wydaje się to szczególnie istotne w naszych czasach;
odnoszę niekiedy wrażenie, że większa część mojej religii
została zagubiona lub mi ją wykradziono.
_____
Cytowane
prace:
Jacobus
de Voragine, The
Golden Legend,
translated by William Granger Ryan, Princeton University Press, 1993.
Emile
Mâle, Religious
Art in France: The Twelfth Century,
translated by Marthiel Matthews, Princeton University Press, 1978.
Tłum.
XBP & Łukasz Makowski
Druga część artykułu dostępna jest tutaj:
http://wiwopowiwo.blogspot.com/2017/10/daniel-mitsui-odnalezienie-i.html
Druga część artykułu dostępna jest tutaj:
http://wiwopowiwo.blogspot.com/2017/10/daniel-mitsui-odnalezienie-i.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz