Ex-Cathedra 2015: Prolog

Niedziela, 31 maja 2015

Jadę na Zachód, w kierunku gotyckich katedr, posadzek zdobnych w labirynty, królewskich krypt, w których życie zastygło tylko na chwilę.
Jadę w stronę katedralnych naw, okien zdobnych światłem, brzemiennych treścią.
Jadę słuchać ciszy, symfonii kamienia i światła.
W poszukiwaniu pierwszych znaczeń katedry.
Jadę na Zachód.


O tym wszystkim mówi mi napis na bilecie i widok z okna pociągu, który jeszcze nie wie, że po raz kolejny przegra wyścig z tą rozpaloną do białości kulą, co tylko na chwilę chowa się za widnokrąg.



I patrząc przez okno myślę o wszystkich innych zachodach słońca i daremnie szukam w nich źródła zachwytu poetów. Bo jedyną prawdą tego wieczoru zdaje się być groza przemijania i podarowane tylko na kilka chwil dnia "teraz".
Więc jadę na Zachód "zanim się przerwie srebrny sznur i stłucze się czara złota, i dzban się rozbije u źródła, i w studnię kołowrót złamany wpadnie" (Koh 11, 9).
Jadę, polecając się (i będąc poleconym) Bożej Opatrzności, bo droga długa, kręta i pełna wybojów.
Jadę, wiedząc, że gdzieś jestem oczekiwany, a znowu gdzie indziej - niespodziewany, a po jednej i drugiej stronie - trudny do zaspokojenia głód.
A wszystko, co zabieram ze sobą, to niewiele: kilka map i trochę jedzenia, którego część, jak co roku, i tak wróci ze mną.
A za towarzyszy mam co najmniej dwóch (a może i więcej, nie wiem - policzę w drodze) Aniołów Stróżów.

Jadę na Zachód, w stronę katedr.
A jeśli zdarzy się, że będę przejeżdżał przez Twoje miasto i zaprosisz mnie pod swój Dach, z radością opowiem Ci, jak jechałem na Zachód…
Tekst i zdjęcia:
Paweł Schulta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz