Wielki Tydzień po katolicku: Niedziela Palmowa (ceremoniał)


 
Niedziela Palmowa


Krzyż na ołtarzu zasłonięty jest fioletowym materiałem. Mszał znajduje się po stronie lekcji. Obok ołtarza po stronie lekcji stoi nakryty białym obrusem stolik z palmami i gałązkami oliwnymi (przykrytymi następnie fioletowym lub białym materiałem).
Na kredencji znajduje się dodatkowe lavabo, którego celebrans użyje po rozdaniu palm.
Celebrans wkłada stułę i fioletową kapę; diakon i subdiakon wkładają fioletowe planetae plicatae; diakon ponadto stułę. Manipularze dla lewitów czekają na siedzeniach.
W zakrystii należy przygotować trzy zestawy paramentów dla diakonów, którzy będą śpiewali Pasję: każdy z nich włoży humerał, albę, sznur, fioletowy manipularz i fioletową stułę.
Liturgia rozpoczyna się po Tercji aspersją. Bezpośrednio po wersecie Misere mei Deus następuje powtórzenie Asperges me; opuszcza się Gloria Patri. Potem lewici wkładają manipularze, palmy zaś zostają odkryte.
Celebrans i lewici podchodzą do ołtarza, który celebrans całuje. Następnie staje po stronie lekcji (mając diakona po swojej prawej stronie, subdiakona zaś po lewej) i czyta antyfonę Hosanna filio David. Potem celebrans ze złożonymi rękami, nie odwracając się do ludu, śpiewa w tonie ferialnym Dominus vobiscum i orację Deus, quem diligere. Następnie czyta lekcję, jedno z responsoriów, mówi Munda cor meum i czyta Ewangelię – wszystko po stronie lekcji. Pod koniec oracji subdiakon idzie przed stopnie ołtarza, zdejmuje planetę i idzie śpiewać lekcję. Gdy skończy, idzie po błogosławieństwo celebransa – jak podczas Mszy – po czym wkłada planetę i staje po jego lewej stronie. Gdy subdiakon skończy śpiewać lekcję, chór wykonuje jedno z responsoriów. (Według Adriana Fortescue nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać oba). Gdy subdiakon zostanie pobłogosławiony, diakon idzie przed stopnie ołtarza, zdejmuje planetę i złożoną wkłada w ten sposób, że planeta przechodzi nad jego lewym, a pod prawym ramieniem. Następnie bierze ewangeliarz i kładzie go na ołtarzu; następuje zasypanie, Munda cor etc. – jak we Mszy. Diakon śpiewa Ewangelię i okadza celebransa. Lewici zdejmują manipularze, a diakon wkłada planetę na sposób zwyczajny. Lewici stają jak poprzednio obok celebransa, który przy mszale po stronie lekcji śpiewa Dominus vobiscum i orację Auge fidem. Gdy czyni prawą ręką znak krzyża nad palmami, lewa dotyka ołtarza.
Następnie celebrans śpiewa prefację i odmawia razem z lewitami Sanctus. Później śpiewa w tonie ferialnym pięć oracji. Następuje zasypanie; celebrans kropi palmy wodą święconą mówiąc Asperges me Domine, hyssopo et mundabor; Lavabis me et super nivem dealbabor (nie mówi psalmu) i w milczeniu okadza.
Następuje rozdanie palm. Celebrans z lewitami idą przed środek ołtarza i odwracają się w kierunku wiernych. Najwyższy rangą kapłan spośród kleru bierze palmę i całuje ją. Podchodzi do celebransa i podaje mu palmę (obaj stoją), którą ten całuje i podaje subdiakonowi, aby odłożył ją na ołtarz. Następnie celebrans podaje palmę kapłanowi, od którego otrzymał swoją; ksiądz ów przyklęka przed stopniami ołtarza, wchodzi na nie, klęka, całuje palmę, a potem rękę celebransa. Jeśli jest prałatem lub kanonikiem, odbiera palmę na stojąco i całuje tylko ją (nie całuje ręki celebransa). Jeżeli nie ma innego poza celebransem księdza, diakon kładzie palmę na ołtarzu, z którego celebrans bierze ją, klęcząc, i podaje subdiakonowi. Rozdawanie palm odbywa się dalej w takim porządku jak udzielanie Komunii Świętej. Po otrzymaniu palm duchowni w chórze siadają. W trakcie rozdawania palm schola śpiewa antyfony Pueri Hebraeorum, portantes ramos olivarum oraz Pueri Hebraeorum vestimenta prosternabant. Palmy może rozdawać wiernym inny kapłan, w komży i fioletowej stule. (W tym czasie, jeśli jest taki zwyczaj, ministrant przymocowuje palmę do krzyża procesyjnego). Po odśpiewaniu wszystkich antyfon, jeśli rozdawanie palm wciąż twa, antyfony się powtarza. Później celebrans przyklęka przed stopniami ołtarza, udaje się przed środek ołtarza, robi ukłon wobec krzyża i idzie na stronę lekcji, gdzie następuje lavabo. Potem, stojąc przy mszale po stronie lekcji – jak poprzednio – między lewitami, śpiewa Dominus vobiscum i orację.
Formuje się procesja. Krzyż procesyjny niesie subdiakon. Następuje zasypanie. Diakon podaje celebransowi palmę, po czym bierze swoją. Następnie obraca się w stronę ludu i śpiewa: Procedamus in pace. Po odpowiedzi In nomine Christi. Amen zaczyna się procesja. Pierwszy idzie turyfer z zasypanym trybularzem, następnie między dwoma akolitami subdiakon z krzyżem, schola i kler w chórze; później ministranci; wreszcie diakon i celebrans. Gdy celebrans i diakon zejdą przed stopnie ołtarza, czynią rewerencję, a następnie wkładają birety. Diakon idzie po lewej stronie celebransa.
Procesja wychodzi z kościoła. Śpiewa się wszystkie lub wybrane spośród sześciu antyfon: Cum appropinquaret Dominus Ierosolymam; Cum audisset populus; Ante sex dies; Occurrunt turbae cum floribus; Cum Angelis et pueris; Turba multa, quae convenerat. Gdy procesja wraca przed drzwi kościoła, są one zamknięte. Subdiakon i akolici stają bezpośrednio przed drzwiami zwróceni w ich stronę; turyfer na prawo od pierwszego akolity. Celebrans i diakon stają w pewnej odległości za subdiakonem, również zwróceni w stronę drzwi. Chór i ministranci rozchodzą się na boki i stają zwróceni do siebie twarzą w dwóch rzędach albo w półkolu na prawo od celebransa i na lewo od diakona. Wewnątrz kościoła znajduje się dwóch lub czterech śpiewaków, którzy wcześniej odłączyli się od reszty chóru. Kantorzy owi, zwróceni w stronę zamkniętych drzwi, śpiewają Gloria, laus et honor oraz werset. Na Gloria, laus wszyscy zdejmują birety. Zgromadzeni na zewnątrz powtarzają go. Śpiewacy wewnątrz kościoła śpiewają kolejne wersety hymnu; po każdym z nich zgromadzeni na zewnątrz powtarzają pierwszy werset. Następnie subdiakon uderza dolną częścią krzyża w drzwi, które zostają otwarte przez kantorów wewnątrz. Procesja wchodzi do kościoła, śpiewając responsorium Ingrediente Domino.
Ministranci, kler, diakon i celebrans wchodzą do prezbiterium. Celebrans przebiera się do Mszy: zdejmuje kapę; wkłada ornat i manipularz. Lewici wkładają manipularze.
Po Introibo ad altare Dei celebrans mówi od razu Adiutorium nostrum i spowiedź (omija się psalm Iudica me).
W trakcie czytania przy ołtarzu lekcji celebrans nie przyklęka. Czyni to razem z innymi podczas śpiewania wyjątku z listu do Filipian przez subdiakona – od słów: Ut in nomine Jesu aż do infernorum.
Zanim subdiakon rozpocznie śpiewać lekcję, zdejmuje planetę. Gdy skończy, idzie po błogosławieństwo celebransa, a następnie wkłada planetę.
Po odśpiewaniu traktusa trzech diakonów śpiewa Pasję. Jeden (zwany Narratorem lub Chronistą) śpiewa opowiadanie; drugi – słowa Chrystusa; trzeci (Synagoga) – słowa tłumu i wszystkich innych.
W odpowiednim momencie diakoni, którzy mają śpiewać Pasję, idą do zakrystii, gdzie wkładają przygotowane paramenta. Pod koniec śpiewanego traktusa wchodzą do prezbiterium w następującej kolejności: Narrator, Synagoga, Christus; każdy z diakonów ma ze sobą księgę, z której będzie śpiewać. Diakoni idą na miejsce, skąd śpiewa się Ewangelię. Ustawiają się w linii: Synagoga najbliżej nawy, Narrator w środku, Christus najbliżej ołtarza. Jeśli używa się pulpitów, należy je ustawić odpowiednio wcześniej.
Podczas śpiewania Pasji i Ewangelii trzyma się w rękach palmy.
Narrator zaczyna śpiewać od słów Passio Domini nostri Iesu Christi secundum Matthaeum (omija się Munda cor, prośbę o błogosławieństwo, Dominus vobiscum i znaki krzyża na księdze i na sobie). Celebrans, diakon i subdiakon stoją przy ołtarzu po stronie lekcji jak na introit. Celebrans czyta Pasję przyciszonym głosem. Nie klęka na słowa et emisit spiritum. Gdy skończy, odwraca się razem z lewitami w stronę śpiewających Pasję diakonów.
Po wyśpiewanych przez Narratora słowach et emisit spiritum wszyscy na chwilę klękają.
Po słowach sedentes contra sepulcrum diakoni Pasji idą do zakrystii. Subdiakon przenosi mszał na stronę Ewangelii; celebrans odmawia przed środkiem ołtarza Munda cor meum, idzie do mszału i czyta Ewangelię, nie mówiąc Dominus vobiscum i nie czyniąc znaków krzyża. Gdy skończy, asystujący mu subdiakon odpowiada Laus tibi Christe. Tymczasem diakon asystujący celebransowi, zdjąwszy planetę, wkłada ją na siebie złożoną i kładzie ewangeliarz na ołtarzu. Następuje zasypanie, diakon mówi Munda cor meum, celebrans błogosławi go. Diakon udaje się na miejsce śpiewania Ewangelii w asyście subdiakona, turyfera oraz akolitów (bez akolitek). Okadza ewangeliarz i śpiewa w tonie Ewangelii Altera autem die. Gdy skończy, celebrans całuje ewangeliarz i jest okadzany przez diakona.
Gdy diakon po komunii wiernych przeniesie mszał na stronę lekcji, wkłada planetę plicatę.
Na wyjście wszyscy mogą trzymać w rękach palmy.


W Wielki Wtorek i Wielką Środę podczas śpiewania Pasji i Ewangelii zachowuje się te same przepisy, co w Niedzielę Palmową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz