Wielka
Sobota
Liturgia
Wielkiej Soboty składa się z następujących części: 1. Nowy
ogień i paschał; 2. Proroctwa; 3. Błogosławieństwo wody i
chrzest; 4. Litania; 5. Msza i nieszpory.
Kolorem
orędzia paschalnego i Mszy jest biały, pozostałych obrzędów –
fioletowy.
Przygotowania.
W zakrystii przygotowuje się trzy humerały, alby i paski dla
celebransa i lewitów; ponadto fioletową stułę i kapę dla
celebransa, fioletową stułę dla diakona, fioletowe planety
plicaty
dla lewitów oraz białe szaty mszalne dla celebransa i subdiakona.
Tu czeka również pusty trybularz, naczynie w wodą święconą i
aspersorium, pięć ziaren kadzidła na tacce oraz krzyż procesyjny.
Na
zewnątrz kościoła rozpala się ognisko (z użyciem krzesiwa). Obok
znajdują się szczypczyki i węgiel, który zostanie rozpalony w
ognisku i następnie umieszczony w trybularzu. Przygotowuje się też
przykryty białym materiałem stolik, na którym znajdują się białe
dalmatyka, stuła i manipularz dla diakona, mszał, świeczka i
kawałek drewna lub papieru do odpalania ognia. Obok stolika czeka
trianguł.
Ołtarz
główny przyozdobiony jest białym antepedium, które po
przymocowaniu zakrywa się antepedium fioletowym. Tabernakulum stoi
otwarte i puste. Biały welon wkłada się na tabernakulum
bezpośrednio przed Mszą świętą albo po Komunii. Ołtarz
przykrywa się trzema obrusami; krzyż jest odsłonięty. Na ołtarzu
stoi sześć niezapalonych świec, a po stronie lekcji – mszał.
Dywany ułożone zostaną na stopniach ołtarza bezpośrednio przed
Mszą.
Po
stronie ewangelii na świeczniku stoi niezapalony paschał; obok
paschału skierowany w stronę ewangelii pulpit przykryty białym lub
złotym materiałem. W pobliżu znajduje się podstawka pod trianguł
oraz (jeśli potrzeba) schodki, których diakon używa, aby zapalić
paschał.
Kredencja
przykryta jest białym materiałem. Przygotowuje się wszystko, czego
potrzeba do uroczystej Mszy świętej; ponadto księgę z Exsultetem
oraz tablice ołtarzowe. Jeśli kościół ma chrzcielnicę,
niezapalone akolitki czekają na kredencji. Koło kredencji znajdują
się trzy fioletowe poduszki oraz pulpit do proroctw.
Na
siedzeniu przygotowuje się fioletowy ornat i manipularz dla
celebransa, manipularze dla lewitów i biret subdiakona.
Chrzcielnica
zostaje w piątek wieczorem opróżniona i wyczyszczona. Następnie
napełnia się ją czystą wodą. Koło chrzcielnicy znajduje się
stolik nakryty białym materiałem, na którym ustawia się krzyżmo
i olej katechumenów, aspersorium oraz puste naczynie na wodę
święconą, fioletową stułę dla kapłana, który pokropi wodą
wiernych, dzbanek z wodą i naczynie do umycia rąk, chleb i watę na
tacce, dwa ręczniki, duże naczynie, w którym znajdzie się woda
chrzcielna oraz księga z rytuałem (zazwyczaj będzie to mszał).
Jeśli przewidziane jest udzielanie chrztu, potrzebne będą również:
rytuał, sól, muszla, ręcznik, biała stuła i kapa dla celebransa,
biała szata i świeca dla ochrzczonego. Świeca zostanie w
odpowiedniej chwili zapalona od paschału; można do tego celu użyć
małej świeczki.
Jeżeli
Sanctissimum przechowuje się w zakrystii lub bocznej kaplicy,
przygotowuje się to, czego potrzeba, aby przenieść je do
tabernakulum pod koniec ceremonii\po zakończeniu: białą bursę z
korporałem, kluczyk, biały welon naramienny oraz baldachim.
Ceremonia
rozpoczyna się po nonie.
Nowy
ogień i świeca paschalna. Celebrans
wkłada fioletowe stułę i kapę; lewici planety
plicaty
(bez manipularzy).
Procesja
udaje się z zakrystii na miejsce, gdzie rozpalono ogień. Najpierw
idzie w linii trzech ministrantów: w środku ministrant z wodą
święconą i aspersorium, po jego prawej stronie turyfer, po lewej –
ministrant z ziarnami kadzidła na tacce. Dalej idzie subdiakon z
krzyżem; następnie duchowni i chór; wreszcie celebrans, mający
diakona po swojej lewej stronie. Ustawiają się wokół ognia.
Subdiakon z krzyżem staje plecami do drzwi; po przeciwnej stronie
ognia stoi celebrans, mając po swojej prawej stronie diakona, po
lewej zaś ministranta trzymającego księgę.
Celebrans
i diakon zdejmują birety. Celebrans śpiewa w tonie ferialnym trzy
modlitwy stanowiące błogosławieństwo ognia. Ministrant z ziarnami
kadzidła staje przed celebransem; ten je błogosławi. W tym czasie
umieszcza się w trybularzu wyjęty z ognia węgiel. Celebrans
zasypuje trybularz (z błogosławieństwem). Następnie bierze od
diakona aspersorium i kropi ogień oraz ziarna kadzidła, mówiąc
Asperges
me Domine, hyssopo et mundabor; Lavabis me et super nivem dealbabor
(nie mówi psalmu). Później w milczeniu okadza trzema podwójnymi
rzutami najpierw ogień, a następnie ziarna kadzidła.
W
kościele gasi się wszystkie światła; tak aby później zapalić
je od poświęconego ognia.
Ministrant
odnosi wodę święconą na stolik. Diakon zdejmuje fioletową
planetę
i stułę, wkłada zaś biały manipularz, stułę i dalmatykę;
następnie staje po prawej stronie celebransa. Ministrant odpala od
ognia świeczkę.
Celebrans
ponownie zasypuje trybularz (błogosławiąc). Diakon bierze w obie
ręce trianguł. Ustawia się procesja: najpierw idzie turyfer mając
po prawej stronie ministranta z ziarnami kadzidła; dalej subdiakon z
krzyżem; duchowni i chór; diakon z triangułem (po jego lewej
stronie idzie ministrant z zapaloną świeczką); na końcu
celebrans, ze złożonymi rękami i nakrytą głową.
Gdy
procesja idzie do ołtarza, ministrant zanosi fioletowe paramenta
diakona do zakrystii; zanosi się tam również stolik; wodę użytą
do poświęcenia ognia wylewa się do sacrarium.
Gdy
celebrans wejdzie do kościoła, procesja na znak ceremoniarza
zatrzymuje się; diakon zapala jedną z trzech świec na triangule.
Następnie, śpiewając Lumen
Christi,
klęka; podobnie czynią wszyscy (poza subdiakonem). Następnie
wszyscy wstają i procesja idzie dalej. Na środku kościoła
ceremonię się powtarza; diakon zapala drugą świeczkę i śpiewa
Lumen
Christi wyżej.
Gdy procesja dojdzie w prezbiterium przed ołtarz, diakon zapala
trzecią świeczkę i znów śpiewa – jeszcze wyżej niż
poprzednio; wszyscy klękają. Przed stopniami ołtarza turyfer staje
po stronie ewangelii, ministrant z ziarnami kadzidła – po stronie
lekcji. Subdiakon z krzyżem staje po prawej stronie turyfera.
Ministrant trzymający świeczkę, gasi ją i odkłada na kredencję;
następnie bierze od diakona trianguł i staje po prawej stronie
ministranta z kadzidłem. Diakon staje przed stopniami ołtarza po
prawej stronie celebransa i odbiera od niego biret (z pocałunkami).
Wszyscy poza celebransem, krucyferem oraz ministrantem trzymającym
trianguł przyklękają; celebrans idzie przed środek ołtarza i
całuje go. Diakon bierze księgę zawierającą Exsultet,
klęka na najwyższym stopniu ołtarza twarzą w stronę celebransa i
prosi o błogosławieństwo. Celebrans zwraca się w stronę diakona
i błogosławi go jak przed ewangelią – z tym że w miejsce słów
evangelium
suum
mówi suum
paschale praeconium.
Czyni nad diakonem znak krzyża i kładzie na księdze rękę, którą
diakon całuje.
Diakon
idzie przed stopnie i przyklęka; wszyscy (poza subdiakonem i
ministrantem z triangułem) przyklękają razem z nim i udają się
do pulpitu.
Diakon
staje pośrodku, zwrócony twarzą w stronę pulpitu. Bezpośrednio
po jego prawej stronie stoi subdiakon z krzyżem, dalej – turyfer.
Po lewej stronie diakona stoi ministrant z triangułem; dalej –
ministrant z kadzidłem. Wszyscy stoją zwróceni twarzą w stronę
pulpitu. Celebrans tymczasem udał się na stronę lekcji i stoi
zwrócony w stronę diakona. Subdiakon zwraca krucyfiks figurą
Ukrzyżowanego w stronę celebransa. Diakon kładzie księgę na
pulpicie i okadza ją jak na ewangelię.
Następnie
ze złożonymi rękami zaczyna śpiewać Orędzie Paschalne. Turyfer
odnosi trybularz, wraca na swoje miejsce i stoi tam ze złożonymi
rękami. Po słowach et
curvat imperia
diakon przerywa śpiew. Bierze ziarna kadzidła i umieszcza je w
paschale (tak aby celebrans je widział) na kształt krzyża w
następującej kolejności:
1
4 2 5
3
Potem
diakon wraca do pulpitu i kontynuuje śpiew. Ministrant, który
trzymał tackę z ziarnami kadzidła, odnosi ją na kredencję i
przynosi z niej niezapaloną świeczkę. Po słowach rutilans
ignis accendit
diakon znów przerywa śpiew; bierze od ministranta trianguł i od
jednej z trzech umieszczonych na nim świeczek zapala paschał.
Następnie
diakon śpiewa dalszy ciąg Exsultetu.
Ministrant umieszcza trianguł na przygotowanej podstawce i wraca na
swoje miejsce. Po słowach apis
mater eduxit
diakon przerywa śpiew; ministrant odpala od triangułu świeczkę i
zapala nią wszystkie inne światła w kościele, począwszy od tych
przy głównym ołtarzu. Gdy światła przy głównym ołtarzu
zostaną zapalone, diakon śpiewa dalej. Jeśli stolica Piotrowa jest
pusta, opuszcza fragment dotyczący Papieża; jeśli wakuje
biskupstwo, pomija fragment dotyczący ordynariusza. Zawsze opuszcza
się również część poświęconą cesarzowi (od słów Respice
etiam
aż do cum
omni populo suo).
Po fragmencie dotyczącym biskupa diakon od razu śpiewa Per
eundem Dominum nostrum,
chór zaś odpowiada Amen.
Gdy
diakon skończy Exsultet,
duchowieństwo w chórze i wierni siadają. Diakon zamyka księgę i
zostawia ją na pulpicie. Subdiakon przekazuje turyferowi krzyż
procesyjny, który ten ustawia koło kredencji. Lewici razem z dwoma
ministrantami idą przed stopnie ołtarza, przyklękają i udają się
do siedzenia. Celebrans idzie tam również – per
breviorem.
Celebrans
zdejmuje kapę; wkłada fioletowy manipularz i ornat. Diakon zdejmuje
białe paramenta; wkłada fioletową stułę. Obaj lewici wkładają
manipularze i planety
plicaty.
Proroctwa.
Celebrans i lewici robią rewerencję przed stopniami ołtarza, idą
przed środek ołtarza (celebrans całuje go), a następnie na stronę
lekcji i ustawiają się jak do introitu.
Na
środku prezbiterium ustawia się pulpit. Lektor wykonujący pierwsze
spośród dwunastu proroctw przyklęka na środku przed stopniami
ołtarza i śpiewa, opierając ręce na księdze lub na pulpicie.
Tymczasem celebrans czyta proroctwo po cichu przy ołtarzu. Gdy
skończy, może iść usiąść.
Gdy
lektor skończy śpiewać, celebrans i lewici ustawiają się po
stronie lekcji w linii; celebrans śpiewa Oremus,
diakon: Flectamus
genua;
wszyscy poza celebransem klękają. Subdiakon śpiewa Levate;
wszyscy wstają. Celebrans z rozłożonymi rękami śpiewa kolektę.
Po czwartym, ósmym i jedenastym proroctwie chór śpiewa traktus. Po
dwunastym celebrans śpiewa Oremus
i od razu modlitwę.
Błogosławieństwo
wody chrzcielnej.
(Jeśli kościół nie ma chrzcielnicy, pomija się całą tę część
i od razu przechodzi do litanii).
Jeśli
mają zostać ochrzczone dzieci, pierwsza część ceremonii
chrzcielnej powinna odbyć się przed poświęceniem wody. Może ją
przeprowadzić w trakcie proroctw inny kapłan lub diakon ubrany w
komżę i fioletową stułę; dochodzi do momentu po namaszczeniu
olejem katechumenów, gdy ma zmienić stułę na białą. Obrzędów
tych może dokonać też celebrans po modlitwie przed wejściem do
baptysterium.
Pod
koniec dwunastego proroctwa zapala się stojące na kredencji
akolitki. Ministrant zdejmuje ze świecznika paschał, inny bierze
krzyż procesyjny. Po zaśpiewaniu wszystkich proroctw pulpit zabiera
się.
Celebrans
i lewici idą do siedzenia, gdzie zdejmują manipularze; celebrans
zdejmuje także ornat i wkłada fioletową kapę. Procesja udaje się
do baptysterium w następującym porządku: ministrant z paschałem,
krucyfer między akolitami, chór i duchowni, celebrans między
lewitami, którzy trzymają kapę. W drodze do chrzcielnicy śpiewa
się traktus Sicut
cervus.
Przed wejściem do baptysterium krucyfer i akolici, zatrzymawszy się,
stoją zwróceni w stronę celebransa. Chór i duchowni rozchodzą
się na boki i stają w rzędach zwróceni do siebie. Celebrans,
zdjąwszy biret, śpiewa ze złożonymi rękami Dominus
vobiscum
i orację w tonie ferialnym. Następnie niosący paschał, krucyfer
oraz akolici wchodzą do baptysterium; za nimi idą duchowni oraz
chór; jako ostatni wchodzą celebrans i lewici. Krucyfer i akolici
stają po przeciwnej niż celebrans stronie chrzcielnicy, zwróceni w
jego stronę. Po prawej stronie diakona stoi ministrant z paschałem.
Przed celebransem, lekko po lewej stronie, stoi ministrant z mszałem.
Duchowni i chór stoją w rzędach po przeciwnych stronach
chrzcielnicy. Celebrans śpiewa ze złożonymi rękami Dominus
vobiscum
i kolektę. Zamykające modlitwę Per
omnia saecula saeculorum
śpiewa w tonie prefacji. Następuje prefacja śpiewana w tonie
ferialnym ze złożonymi rękami. Po słowach gratiam
de Spiritu Sancto
celebrans czyni na wodzie ręką znak krzyża, a następnie wyciera
ją ręcznikiem podanym przez diakona. Po słowach interficiendo
corrumpat
kładzie prawą rękę na powierzchni wody; potem wyciera ją.
Śpiewając słowa per
Deum + vivum, per Deum + verum, per Deum + sanctum
czyni nad wodą trzykrotnie znak krzyża. Po cuius
Spiritus super te ferabatur
czterokrotnie zanurza rękę w wodzie i kropi nią w kierunku
czterech stron świata, poczynając od wschodu:
1
3 4
2
Celebrans
wyciera rękę. Śpiewając Be+nedico
te
czyni znak krzyża nad wodą. Po słowach in
nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti
śpiewa dalej na jednej nucie. Po tu
benignus aspira
trzykrotnie tchnie w kierunku wody na kształt krzyża. Po słowach
purificandis
mentibus efficaces
diakon podaje celebransowi paschał, który ten zanurza lekko w
wodzie i śpiewa Descendat
in hanc plenitudinem fontis virtus Spiritus Sancti;
potem wyciąga paschał z wody. Następnie zanurza go w wodzie
głębiej niż poprzednio i śpiewa wyżej Descendat
in hanc
etc. Wyciąga świecę i zanurza ją po raz trzeci, tak aby dotknęła
dna chrzcielnicy, i śpiewa jeszcze wyżej niż poprzednio. Później,
wciąż trzymając zanurzoną świecę, trzykrotnie
tchnie w kierunku wody na kształt litery Ψ, i śpiewa: Totamque
huius aquae substantiam regenerandi fecundet effectu.
Wyjmuje paschał z wody i przekazuje diakonowi. Ten podaje świecę
ministrantowi, który wyciera ją ręcznikiem. Następnie celebrans
śpiewa dalej w tonie prefacji aż do słów novam
infantiam renascatur.
Konkluzję
modlitwy mówi. Celebrans
i lewici odchodzą od chrzcielnicy. Ministrant napełnia wodą
kociołek. Celebrans otrzymuje od kapłana w fioletowej stule
aspersorium; czyni znak krzyża na swoim czole, kropi lewitów i
przekazuje aspersorium kapłanowi, który mu je podał. Następuje
pokropienie duchowieństwa, chóru oraz wiernych. W jego trakcie
ministrant nabiera wody do naczynia i napełnia kropielnice.
Ministrant
podaje diakonowi ampułki z olejem katechumenów oraz krzyżmem.
Celebrans, podszedłszy znów do chrzcielnicy, wlewa do niej na
kształt krzyża nieco oleju katechumenów, mówiąc: Sanctificetur
et fecundetur
etc. W ten sam sposób wlewa olej krzyżma ze słowami: Infusio
Chrismatis
etc. Następnie bierze obie ampułki w ręce i wlewa do wody
jednocześnie olej katechumenów i krzyżmo, czyniąc trzy znaki
krzyża na słowa in
nomine Pa+tris, et Fi+lii, et Spiritus + Sancti.
Wkłada prawą rękę do wody i miesza z nią oleje. Wyciera rękę
watą i ręcznikiem.
Jeśli
jest przewidziany chrzest, odbywa się on teraz. Jeżeli nie dokonano
jeszcze pierwszej części obrzędu, celebrans dokonuje jej teraz, a
potem wkłada białą stułę i kapę. Jeśli już jej dokonano, od
razu przebiera się w białe paramenta i kontynuuje ceremonie
chrzcielną, zadając pytanie: „N., czy wierzysz w Boga Ojca
wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi?”. Po chrzcie celebrans
czyści ręce używając chleba i wody, po czym wkłada fioletowe
stułę i kapę.
W
trakcie błogosławienia wody ministrant lub zakrystian kładzie trzy
poduszki na skraju najwyższego stopnia ołtarza.
Litania
powinna zostać
rozpoczęta w trakcie procesji do prezbiterium. Procesja wraca w
takim samym porządku, w jakim udawała się do baptysterium. Dwaj
kantorzy w komżach, idący bezpośrednio za krzyżem, śpiewają
kolejne wezwania. Chór każde z nich powtarza. Po rewerencji przed
stopniami ołtarza każdy udaje się na swoje miejsce i klęka. Przed
stopniami ołtarza celebrans zdejmuje kapę, lewici zaś planety.
Cała trójka prostruje, mając
ramiona i twarze na poduszkach.
Dwaj
kantorzy klękają pośrodku chóru (jeśli potrzeba, mają przed
sobą stołek, na którym kładą księgę) i śpiewają kolejne
wezwania litanii.
Gdy
kantorzy zaśpiewają Peccatores,
te rogamus, audi nos,
celebrans, lewici i ministranci wstają. Wykonują rewerencje i udają
się do zakrystii. Akolici idą bez akolitek (które zostają na
kredencji).
Prezbiterium
przygotowuje się teraz do Mszy. Zdjęte zostaje fioletowe
antepedium; widać teraz umieszczone pod nim białe. Zabrane zostają
poduszki i fioletowe dywany (jeśli je ułożono). Na ołtarzu
kładzie się mszał oraz tablice. Zapala się sześć świec.
Celebrans i lewici ubierają się w zakrystii w białe szaty.
Msza
święta i nieszpory.
Gdy kantorzy śpiewają wezwanie Agnus
Dei, celebrans,
lewici oraz ministranci idą z zakrystii do prezbiterium. Wykonują
rewerencje, po czym celebrans rozpoczyna modlitwy u stopni ołtarza.
Gdy
chór powtórzy wezwanie kantorów Christe,
exaudi nos, wszyscy
wstają. Dwaj kantorzy idą na swoje miejsca. Następnie śpiewane
jest Kyrie eleison
– jak podczas Mszy.
Odmawia
się psalm Iudica me
z Gloria Patri.
Później celebrans zasypuje trybularz, okadza ołtarz i mówi po
stronie lekcji Kyrie
eleison. Następnie
idzie przed środek ołtarza, gdzie intonuje Gloria
in excelsis Deo.
Podczas tego hymnu dzwoni się dzwonkami oraz zdejmuje wszystkie
fioletowe zasłony z obrazów i rzeźb.
Po
odśpiewaniu przez subdiakona lekcji celebrans błogosławi go,
następnie zaś, stojąc po stronie epistoły, śpiewa trzykrotnie
Alleluia
– za każdym razem wyżej. Następnie celebrans czyta graduał i
traktus; chór natomiast śpiewa je.
Do
ewangelii akolici idą bez akolitek. Nie ma Credo. Po ewangelii
celebrans śpiewa Dominus
vobiscum i Oremus,
nie ma jednak wersetu na offertorium. Przy Lavabo
celebrans mówi Gloria
Patri.
Celebrans
śpiewa prefację paschalną ze słowami in
hac potissimum nocte;
czyta wersje Communicantes
oraz Hanc igitur
przeznaczone na oktawę Wielkanocy. Po Haec
commixtio celebrans
od razu mówi pierwszą z trzech modlitw przed Komunią Domine
Iesu Christe, qui dixisti discipulis tuis (opuszcza
się Agnus Dei).
Bezpośrednio po pierwszej modlitwie przed Komunią celebrans
przechodzi do drugiej (nie przekazuje się znaku pokoju).
Po
Komunii wiernych chór siada. Kantorzy rozpoczynają nieszpory,
intonując antyfonę Alleluia,
alleluia, alleluia.
Gdy chór śpiewa psalm, celebrans odmawia go na przemian z lewitami
przy ołtarzu po stronie lekcji (cała trójka stoi jak na introit).
Następnie celebrans ze złożonymi rękami intonuje Vespere
autem sabbati. Chór
kontynuuje; celebrans i lewici odmawiają dalej antyfonę
przyciszonym głosem. Dwaj kantorzy intonują Magnificat;
celebrans żegna się, idzie przed środek ołtarza i zasypuje
kadzidło. Następnie okadza ołtarz, recytując na zmianę z
lewitami Magnificat.
Diakon okadza celebransa, następnie chór i subdiakona (który stoi
tak jak na introit). Diakon przekazuje trybularz turyferowi, który
najpierw okadza diakona, potem zaś ministrantów i wiernych. Po
powtórzeniu antyfony celebrans idzie przed środek ołtarza; lewici
ustawiają się za nim. Celebrans śpiewa Dominus
vobiscum, następnie
(ze strony lekcji) Oremus
i modlitwę Spiritum
nobis, Domine, tuae caritatis infunde.
Diakon
śpiewa: Ite
missa est, alleluia, alleluia.
Celebrans mówi
Placeat tibi, sancta
Trinitas, udziela
błogosławieństwa i czyta ostatnią ewangelię.
Po
Mszy Sanctissimum przynosi się z powrotem do tabernakulum. Z
prezbiterium zabiera się trianguł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz