Wielki
Czwartek
W Wielki
Czwartek oficjum ma kolor fioletowy, Msza zaś biały.
Krzyż na
ołtarzu zasłonięty jest fioletowym materiałem.
Na
kredencji znajduje się patena z dwiema hostiami do konsekracji. Stoi
tam również drugi kielich z pateną, palką, welonem z białego
jedwabiu i białą jedwabną wstążką. Przygotowane zostają też:
biała kapa oraz stuły dla kapłanów i diakonów, którzy będą
przyjmować Komunię Świętą; przykryty fioletowym materiałem
krzyż procesyjny; baldachim i świece dla idących w procesji.
Poza
prezbiterium, możliwie w największej odległości od głównego
ołtarza, przygotowuje się miejsce przechowania Sanctissimum aż do
Mszy darów uprzednio konsekrowanych w Wielki Piątek (w tzw. locus
aptus
– stosownym miejscu). Zazwyczaj będzie to ołtarz w bocznej
kaplicy. Potrzeba małej skrzynki (capsula,
urna),
w którym przechowywany będzie Najświętszy Sakrament i miejsca, na
którym kielich z Sanctissimum zostanie ustawiony przed umieszczeniem
go w środku. Kielich ma być schowany w ten sposób, aby nie było
go z zewnątrz widać. Wewnątrz skrzynki umieszcza się korporał.
Skrzynka jest zamykana na klucz. Przed rozpoczęciem liturgii powinna
być otwarta, aż do chwili gdy zostanie w niej umieszczony
Najświętszy Sakrament. Skrzynką może być tabernakulum bocznego
ołtarza; w tym przypadku nie wiesza się na nim welonu. Wokół
skrzynki umieszcza się świece oraz inne dekoracje. Według
Memoriale Rituum muszą znajdować się tam kwiaty. Nie wolno
umieszczać relikwii, ani obrazów. Locus
aptus
powinien mieć białe antepedium. Przed skrzynką umieszcza się
korporał, jeśli właśnie na tym miejscu stawiane będzie
Sanctissimum. Jeśli potrzeba, ustawia się schodki.
W innym
miejscu, w miarę możliwości na zewnątrz kościoła lub w
zakrystii, przygotowuje się odpowiednie miejsce do przechowywania
cyborium z Sanctissimum na wypadek wizyty u chorych.
Wszystko
przygotowuje się jak do Mszy uroczystej. Na drugiego subdiakona
(który będzie niósł krzyż – jeśli będzie obecny) czekają w
zakrystii humerał, alba, pas i biała tunicella; znajdują się tu
ponadto fioletowe stuły dla celebransa i diakona, którzy będą
obnażali ołtarze.
Umycie nóg
(Mandatum),
jeśli się je przewiduje, nie powinno odbywać się przed głównym
ołtarzem, ale w bocznej kaplicy,
zakrystii lub krużganku sąsiadującym z kościołem. Powinien
znaleźć się tam ołtarz lub stolik z fioletowym antepedium,
krzyż przykryty fioletowym materiałem, cztery lub sześć świec
oraz
mszał. Po stronie lekcji stoi przykryta białym obrusem kredencja;
znajdują się na niej: kawałek białego materiału (posłuży jako
fartuch celebransa), lekcjonarz, miska i naczynie na wodę do
umywania nóg, zestaw do lavabo,
trzynaście ręczników na tacce lub w koszyku i tacka z trzynastoma
monetami dla umywanych. Po stronie ewangelii ustawia się ławę, na
której obmywani usiądą, oraz dużą miskę, w której po użyciu
umieści się wodę.
Liturgia
rozpoczyna się po nonie.
Po Introibo
ad altare Dei
celebrans mówi Adiutorium
nostrum
i spowiedź (omija się psalm Iudica
me).
Odmawia się Gloria
in excelsis Deo.
Gdy celebrans zaintonuje Gloria,
zaczynają bić kościelne dzwony i towarzyszą śpiewowi aż do
końca hymnu. Następnie milkną aż do Gloria
w Wielką Sobotę. W miejsce ministranckich dzwonków można
używać
kołatek. Mówi się Credo.
Śpiewa się prefację o Krzyżu. Mówi się specjalne Communicantes,
Hanc
igitur
oraz Qui
pridie.
W zwyczajny sposób mówi się Agnus
Dei
oraz trzy modlitwy przed Komunią celebransa; nie przekazuje się
jednak znaku pokoju.
Po Agnus
Dei
lewici zamieniają się miejscami; subdiakon staje po prawej stronie
celebransa. Ministrant przynosi z kredencji i stawia na ołtarzu
drugi kielich z pateną, palką, welonem i wstążką. Po Komunii
celebransa subdiakon przykrywa kielich mszalny i przesuwa go na
stronę Ewangelii, w ten sposób jednak, aby nadal znajdował się na
korporale. Lewici przyklękają i zamieniają się miejscami.
Diakon,
stojący teraz po prawej stronie celebransa, odkrywa drugi kielich i
stawia go na korporale. Celebrans bierze drugą spośród
konsekrowanych Hostii i umieszcza ją w kielichu. Diakon przykrywa
kielich palką, na palce kładzie patenę (wklęsłą częścią do
dołu) i przykrywa wszystko welonem, który przymocowuje wstążką
do stopki
kielicha. Diakon stawia kielich z Hostią na środku korporału; obok
niego zaś cyborium z Komunią Świętą, która zostanie teraz
udzielona wiernym. Celebrans i lewici przyklękają. Diakon i
subdiakon idą na skraj najwyższego stopnia ołtarza, schodzą jeden
stopień i stają zwróceni do siebie. Celebrans odwraca się w
kierunku wiernych stojąc po stronie ewangelii; tak, aby nie odwracać
się plecami do Najświętszego Sakramentu. Lewici kłaniają się
nisko; diakon śpiewa Confiteor.
W tym czasie ministrant podaje stuły kapłanom i diakonom w
stallach. Rozdaje się Komunię świętą. Po Komunii nikt nie siada;
wobec znajdującej się na ołtarzu Hostii zachowujemy się jak wobec
wystawionego Najświętszego Sakramentu.
Podczas
ablucji celebrans cały czas stoi przed środkiem ołtarza;
ministrant polewa winem i wodą palce celebransa trzymającego
kielich na ołtarzu poza korporałem. Następnie celebrans przyklęka
(zgodnie z zasadą, że przy wystawionym Sanctissimum celebrans
przyklęka przed odejściem od środka ołtarza i po przyjściu przed
środek; oraz gdy przechodzi na drugą stronę) i idzie na stronę
lekcji, aby przeczytać werset Communio.
Potem celebrans idzie przed środek ołtarza, przyklęka, całuje
ołtarz, przyklęka, idzie na stronę ewangelii, odwraca się w
kierunku wiernych, śpiewa Dominus
vobiscum,
idzie do mszału (przyklękając przed środkiem ołtarza) i śpiewa
orację. Następnie idzie przed środek, przyklęka, całuje ołtarz,
przyklęka, idzie na stronę ewangelii i zwrócony w stronę wiernych
śpiewa Dominus
vobiscum.
Po odpowiedzi Et
cum spiritu tuo,
diakon, stojący również po stronie ewangelii, niżej od
celebransa, śpiewa Ite
missa est.
Po odpowiedzi Deo
gratias
celebrans idzie przed środek ołtarza, przyklęka, odmawia modlitwę
Placeat
tibi,
całuje ołtarz i udziela błogosławieństwa (przed zwróceniem się
w stronę wiernych odchodzi nieco na stronę ewangelii). Po
odpowiedzi Amen
celebrans, obróciwszy się przez lewe ramię, przyklęka przed
środkiem ołtarza, następnie zaś idzie czytać ostatnią
ewangelię. Przy słowach Initium
sancti Evangelii secundum Ioannem
czyni znaki krzyża tylko na sobie (nie czyni ich na ołtarzu, ani na
mszale).
Następnie
celebrans i lewici idą do siedzenia; celebrans zdejmuje ornat oraz
manipularz i wkłada kapę; lewici zdejmują manipularze.
Duchownym w
chórze rozdaje się świeczki. Dwaj turyferzy przynoszą trybularze.
Ubrany uprzednio w zakrystii drugi subdiakon bierze krzyż procesyjny
i razem z akolitami ustawia się w prezbiterium blisko nawy zwrócony
w stronę ołtarza. Celebrans i lewici podchodzą przed stopnie
ołtarza, klękają, klęcząc głęboko się kłaniają i wstają.
Następuje zasypanie obu trybularzy (bez błogosławieństwa).
Celebrans bierze od pierwszego turyfera trybularz i okadza
Najświętszy Sakrament. Celebrans wkłada welon naramienny. W nawie
przed wejściem do prezbiterium czeka baldachim. Celebrans i lewici
wstają i idą klęknąć na najwyższym stopniu ołtarza. Diakon
klęcząc kłania się, wstaje, podchodzi do ołtarza, bierze kielich
z Hostią i podaje go celebransowi, który bierze go w ręce klęcząc,
uprzednio się ukłoniwszy (diakon stoi). Celebrans chwyta kielich
okrytą welonem lewą ręką, prawą trzymając go od góry, i
wstaje. Diakon przyklęka
przed
Najświętszym Sakramentem, po czym przykrywa kielich i prawą rękę
celebransa skrajem welonu. Celebrans odwraca się w stronę wiernych,
diakon zajmuje miejsce po prawej stronie celebransa, subdiakon zaś
po lewej. Gdy formuje się procesja, celebrans i lewici czekają pod
małym baldachimem (ombrellino)
trzymanym przez ministranta. Lewici trzymają kapę celebransa.
Schola intonuje hymn Pange
lingua.
Przed
odwróceniem się, wszyscy (za wyjątkiem subdiakona-krucyfera i
akolitów) klękają i głęboko się kłaniają. Rozpoczyna się
procesja. Na początku idą wierni trzymając w rękach zapalone
świeczki, następnie subdiakon-krucyfer z akolitami, później
duchowni. Turyferzy idą bezpośrednio przed baldachimem, nieustannie
okadzając Najświętszy Sakrament.
Ministrant
niosący ombrellino
idzie za celebransem aż do granicy prezbiterium, gdzie czeka duży
baldachim.
Ceroferariusze
ze świecami idą po trzech z obu stron baldachimu. Procesja nie
wychodzi z kościoła; może obejść go wewnątrz. W trakcie
procesji celebrans i lewici recytują psalmy [odpowiednie będą
psalmy 115 (Credidi),
147 (Lauda
Ierusalem),
121 (Laetatus
sum),
112 (Laudate
pueri),
116 (Laudate
Dominum)
lub inne z uroczystości Bożego Ciała] bez Gloria
Patri.
Niosący baldachim zatrzymują się przed wejściem do miejsca
przechowania.
Wszyscy (poza krucyferem i akolitami) klękają; celebrans staje
przed miejscem przechowania. Diakon klęka i bierze z rąk
celebransa kielich z Hostią. Potem wstaje i stawia kielich na
ołtarzu. Następuje zasypanie. Celebrans i lewici klękają.
Celebrans okadza Najświętszy Sakrament. Śpiewa się Tantum
ergo
(nie należy śpiewać tego wersetu wcześniej; jeśli potrzeba,
powtarza się poprzedzające zwrotki hymnu). Turyferzy klęknąwszy i
ukłoniwszy się głęboko, zanoszą trybularze do zakrystii. Diakon
wstaje, idzie do ołtarza, klęknąwszy głęboko się kłania,
wstaje umieszcza kielich w skrzynce i zamyka ją na klucz. Gasi się
świece. Wszyscy klękają, głęboko się kłaniają i idą do
prezbiterium. Celebrans, lewici, subdiakon-krucyfer i ministranci
wstają, wykonują odpowiednie rewerencje i udają się do zakrystii.
Następnie w chórze odmawia się nieszpory. Świece na ołtarzu
pozostają zapalone. Nieszpory są recytowane. Wszyscy stoją na
Magnificat,
klęczą zaś od antyfony Christus
factus est
do końca nieszporów. Gdy mówi się Miserere,
kapłan w komży i białej stule wyjmuje wszystkie Hostie z
tabernakulum
na ołtarzu i zanosi w miejsce przechowania. Tabernakulum pozostaje
otwarte.
Po
zakończeniu nieszporów przed ołtarz przychodzą celebrans z
lewitami oraz ministranci. Celebrans i diakon mają fioletowe stuły.
Celebrans rozpoczyna recytować antyfonę Diviserunt
sibi.
Chór kontynuuje antyfonę i recytuje psalm Deus,
Deus meus.
Celebrans, diakon, subdiakon i ministranci obnażają ołtarz.
Ministranci zdejmują z ołtarza tablice. Celebrans i lewici zdejmują
trzy obrusy i podają ministrantom, którzy odkładają je na
kredencję. Następnie ministranci zdejmują antepedium oraz welon z
tabernakulum
i
zabierają dywan. Na ołtarzu zostaje tylko krzyż i sześć świec.
Ministranci gaszą świece i wieczną lampkę. Jeśli w kościele
znajdują się inne ołtarze, celebrans z lewitami i ministrantami
obnaża je w taki sam sposób. Chór powtarza antyfonę po psalmie,
gdy celebrans i lewitami wróci przed ołtarz główny. Inne ołtarze
mogą zostać obnażone przez innych kapłanów, z których każdy
ubrany jest w albę i fioletową stułę.
Od tej
chwili aż do Mszy darów uprzednio poświęconych Najświętszy
Sakrament na ołtarzu przechowania traktuje się tak, jakby
wystawiono go w monstrancji. Przechodząc klęka się i głęboko
kłania. W miejscu przechowania cały czas pali się co najmniej
sześć świec. Jeśli
to możliwe, przy ołtarzu czuwają klęcząc dwaj duchowni.
Czuwający księża i diakoni wkładają białe stuły. Dopóki
kościół jest otwarty, ktoś musi cały czas czuwać przy
Najświętszym Sakramencie.
Od tej
chwili do soboty w kościele palą się tylko świece koło ołtarza
przechowania. Z kropielnic usuwa się wodę święconą. Zachowuje
się tylko niewielką jej ilość do poświęcenia ognia w Wielką
Sobotę. Oleje chorych, krzyżma i katechumenów należy spalić.
Umycie nóg
może nastąpić bezpośrednio po obnażeniu ołtarzy albo później
tego samego dnia. (Obecnie ceremonię tę zasadniczo sprawuje się
tylko w katedrach i klasztorach).
W
przygotowanym miejscu czeka trzynastu mężczyzn.
Celebrans
ma na sobie fioletową stułę i kapę, diakon i subdiakon białe
szaty (włącznie z manipularzami) jak do Mszy. Procesja przychodzi w
wyznaczone miejsce w zwyczajnym porządku.
Celebrans i
lewici podchodzą do ołtarza i, jeśli rzeczywiście jest to ołtarz,
celebrans całuje go.
Diakon
bierze ewangeliarz, kładzie go na ołtarzu, następuje zasypanie i
wszystkie inne czynności przed śpiewaniem ewangelii.
Śpiewa się
ewangelię Ante
diem festum,
tę samą co podczas Mszy.
Następnie
subdiakon zanosi celebransowi lekcjonarz do pocałowania, a diakon
okadza celebransa. Akolici odstawiają akolitki na kredencję,
turyfer zaś odnosi trybularz do zakrystii. Celebrans i lewici idą
razem z celebransem do kredencji. Diakon i subdiakon zdejmują
manipularze, celebrans zdejmuje kapę i wkłada białą szatę, która
ma służyć jako fartuch. Każdy z trzynastu mężczyzn zdejmuje z
prawej nogi but i skarpetkę.
Jeden z
ministrantów bierze miskę, drugi – naczynie na wodę, trzeci –
ręczniki, czwarty – tackę z monetami. Ministranci z idącym
między lewitami celebransem (cała trójka w biretach) podchodzą do
pierwszego z mężczyzn. Celebrans klęka przed nim, subdiakon
podtrzymuje stopę mężczyzny, ministrant polewa ją wodą, która
spływa do naczynia trzymanego przez innego ministranta. Celebrans
myje stopę. Następnie podanym przez diakona ręcznikiem wyciera ją
i całuje. Tak samo wygląda ceremonia przy każdym z trzynastu
mężczyzn. Użytą wodę wlewa się do dużego dzbana. Każdy z
mężczyzn bezpośrednio po umyciu nogi wkłada skarpetkę i but.
Gdy
rozpoczyna się umywanie nóg, schola śpiewa antyfonę Mandatum
novum
z wersetem; następnie kolejne antyfony i wersety aż do zakończenia
ceremonii.
Celebrans
idzie do kredencji, następuje lavabo;
celebrans zdejmuje fartuch i wkłada kapę. Następnie idzie razem z
lewitami do ołtarza. Staje po stronie lekcji mając diakona po
swojej prawej stronie, a subdiakona po lewej. Intonuje Pater
noster
i kontynuuje po cichu; następnie w tonie ferialnym śpiewa wersety i
modlitwę Adesto,
Domine.
Następnie
wszyscy wracają do zakrystii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz